İncil 27 bölümden oluşan tek bir kitaptır. Matta, Markos, Luka,
Yuhanna Hz. İsa’nın hayatıyla ilgili kayıtlardır ve İncil’in ilk 4
bölümünü oluşturmaktadır. Hristiyan aleminde Bunlara “4 Müjde” (Gospel)
denilir fakat Türkiye’de yanlış olarak her biri “İncil” (New Testament)
diye hitap edilir. 4 Müjdeden sonra Havarilerin tebliğ dönemini anlatan
Elçilerin İşleri bölümü daha sonrasında ise Pavlus’un ilk kurulan kilise
cemaatlerine yazdığı 14 mektup gelir. Hz İsa’nın kardeşlerinden
Yahuda’nın Mektubu ve Yakup’un mektubu, Petrus’un 2 mektubu Yuhanna’nın 3
mektubu, ve yine Yuhanna’nın Vahiy bölümü. Bu bölümlerin yazılış
tarihleri MS. 50-90 seneleri arasında değişmektedir, yani Hz. İsa’nın
ölümünden 20-60 sene sonra. Havariler 20-30 senelik bir sözlü tebliğ ve
hafızlık döneminden sonra vaazlarını yazıp ilk İncil’in yazıtları böyle
oluşmuştur. Günümüze ulaşan çoğu mevcut el yazması nüshası İncil’in ilk
yazılış tarihlerinden (MS 50-90) sadece bir kaç sene sonra gelmektedir
(MS 120-175). Bunlardan daha erken nüshalar bugüne kadar hiç
keşfedilmemiştir. Günümüzün İncil’i bu nüshaların kullanışıyla modern
dillere çevirilmektedir.
PEKİ YA İNCİL’E GİREMEYEN BÖLÜMLER?
Tomas İncili, Yahuda İncili, Meryem’in İncili, ve diğer mevcut
İncil’e girmeyen yazılara ne demeli? Bunlara “Apokrif” yazıtlar denilir.
Bu yazıtların hepsine 2.yy sonundan 5.yy başlarına yazılış tarihi
verilmektedir ve mevcut en eski nüshları 3.yy-5.yy dayanmaktadır (Yani
mevcut İncilin nüshlarından 100-200 sene sonra).
MEVCUT İNCİLİ APOKRİFLERDEN AYIRAN ÖZELLİKLER NEDİR?
Nasıl hakiki bir parayı sahte paradan ayıran belli kıstalar varsa,
Mevcut İncili Apokriflerden Ayıran özellikler vardır. Mesela: (1) MS
1.yüzyılda yazıldı mı? (2) Havariler hayattayken mi yazıldı ve havarisel
yetki taşıyor mu? (3) Yazıtlar birbirinden bahsediyor mu? (4) İlk
kilise cemaatleri tarafından kullanılıyorlar mıydı? (5) Havarisel
Babalar (yani 12 havarinin müritleri: Polycarp, Papias, Klement,
İgnatius, vb) bu eserlerden alıntı yapıyor mu? Eğer bir yazıt bu
kriterlere uymuyorsa orijinal olması imkansızdır!
Zannedilenin aksine Apokrif eserlerin İncil’e girememeleri İsa’nın
Tanrılığını reddetmeleri değildir. Sapkın öğretişlerine rağmen HEPSİ:
(a) Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’un varlığını kabul ediyorlar; (b) İsa’nın
“Tanrı’nın Oğlu” olduğunu kabul ediyorlar (c) Baba tarafından gönderilip
kurban edilen Oğul olduğunu söylemekteler; (d) İsa’nın her şeyin
kaynağı olduğunu vurguluyorlar; yani kanonik İncil’deki İsa’nın ilahi
kimliğine ilişkin aynı temel gerçekleri yansıtmaktadırlar! Fakat,
belirtilen kıstalara uymadıkları için ve çelişkiler bulundurduklarından
İncil’de yer almazlar.
****
KAYNAKÇA:
- Comfort, Philip. “Encountering the Manuscripts: An Introduction to
New Testament Paleography & Textual Criticism.” B&H Academic.
Nashville, 2005, sf. 139-198.
- Madrigal, Carlos. “Apologia: İncil ve Hıristiyanlık Sorgulanıyor.” Dharma Yayınları, 2009, sf. 609-610.
- Resim: Kişisel PowerPoint