10.
"800.000 mi, 1.100.000 mi? 500.000
mi, 470.000 mi?"
Ve
Yoab yazılanların sayısını kırala
verdi; ve İsrailde kılıç çeken sekiz
yüz bin yiğit vardı; ve Yahuda adamları
beş yüz bin kişi idi.(II.
Samuel 24:9)
|
Ve
Yoab yazılan kavmın sayısını Davuda
verdi. Ve bütün İsrail, kılıç çeken
bin binler ve yüz bin kişi idi;
ve Yahuda kılıç çeken dört yüz yetmiş
bin kişi idi.(I. Tarihler
21:5)
|
Samuel
İsrail'de 800.000 savaşan adam ve Yahuda'da
500.000 savaşan adam olduğunu kaydeder.
Ancak Tarihler İsrail'de 1.100.000 ve Yahuda'da
470.000 savaşan adam olduğunu kaydeder.
Buradaki
fark, dört etkenden birine (ya da daha fazlasına)
bağlı olabilir:
1)
Nüfus sayımının resmi ve tamam olmaması
(bkz. I. Tarihler 27:23-24), farklı sayıların
halk arasında kim oldukları belirtilmemiş
olan bazı grupların dahil edilmesi ya da
edilmemesinden kaynaklanmış olabilir (bkz.
I. Tarihler 21:6). Gruplardan değişik biçimlerde
söz edilir (II. Samuel İsrail'de 800.000
yiğit adam olduğunu, I. Tarihler ise bütün
adamların toplamının 1.100.000 olduğunu
söyler. 300.000 Tesniye 20:1-9'daki savaş
yasalarına göre sınanmamış yeni terhis edilmiş
askerler olabilir. Nüfus sayımına dahil
edilmemiş bir grup da II. Samuel 24:9'da
bildirildiği gibi, her ay 24.000 kişiden
oluşan kralın özel muhafızları ve 12 oymağın
1.000'er kişilik gruplarıyla birlikte olan
subaylar olabilir ve I. Tarihler 27:1-22'de
bulunur. Bunların toplamı 300.000'e benzer
ve 800.000 ile 1.100.000 arasındaki farkı
açıklayabilirler.
2)
Kesin sayılar kullanma yerine "yuvarlak
sayılar" kullanmak sık görülen bir
durumdur. Bu durumda 500.000, 470.000 için
kullanılan yuvarlak sayı olabilir. (Bu tür
"yuvarlaklaştırma"nın bir örneği
Elçilerin İşleri 7:6'daki İstefan'ın konuşmasında
görülebilir. İstefan'ın İsrail oğullarının
Mısır'da sıkıntı çektikleri yılları "400"
olarak bildirmesini, Çıkış 12:40 ve Galatyalılar
3:17'deki daha kesin bir sayı olan 430 yıl
ile kıyaslayın.)
3)
Kopya eden kişilerin özellikle sayılarda
yaptıkları hatalar (Bkz. sayfa 139-140).
4)
II. Samuel 24:3 ve I. Tarihler 21:3, 6 bize
Yoab'ın nüfus sayımına taraftar olmadığını
bildirmektedir. Ancak kralının emirlerine
karşı gelemezdi. Yoab iyi bir nüfus sayımı
yapmadı. Levi ve Bünyamin oymaklarını sayıma
katmadı (ayet 6). Levi zaten nüfus sayımına
katılmayacaktı çünkü kahinlerin geldiği
oymaktı (Sayılar 1:49-50). Ama Bünyamin
neden dahil edilmemişti? Belki bu iş, bir
bütün olarak Yoab'ın yapmaktan hoşnut olmadığı
bir şeydi. Herkesi saymamanın efendisinin
günahını birazcık olsun azaltacağını düşünmüş
olmalıydı.
Yoab
tarafından kasten çıkarılan kargaşalığa
ek olarak I. Tarihler 27:24 bize iki şey
söyler: Birincisi Yoab nüfus sayımını doğru
dürüst tamamlamamıştır bile ve ikincisi
de gerçek sayı Kral Davut'un kayıtlarına
geçirilmemiştir. Standart bir sayının kaydedilmemesinin
nedeni standart bir sayının var olmayışıydı.
Yoab nüfus sayımına o denli karşıydı ki,
Davut'a savaşabilecek adamlarının doğru
sayısını asla bildirmedi. Farklı sayılar
bunu ortaya koyuyor olabilirler. Sayılar
birbirleriyle aynı olmadığı için ortada
bir çelişki olduğunu varsaymak, metnin anlatmak
istediği şey olan, nüfus sayımının Davut'un
yaptığı günahlı bir etkinlik olduğu ve sayımın
sonunda kaç tane adamı olduğunu gerçekten
asla bilmediğini, anlamamaktır.
Özet
olarak, nüfus sayımıyla ve bu hesaplarla
ilgili bir sürü etken vardı. II. Samuel
ve I. Tarihler'de kaydedilen sayıların neden
böyle kaydedildiklerini tamamiyle kesin
olarak söyleyebilmek zor olduğu gibi Kutsal
Kitap ayetlerinde kesin hata ve çelişki
olduğunu söylemek de budalaca ve yanlıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder