30.
"İsa'nın dedesi Yakup mu Heli mi?"
Yakup,
Meryem'in kocası Yusuf'un babasıydı.
Meryem'den de Mesih denilen İsa
doğdu.(Matta 1:16)
|
İsa'nın
kendisi görevine başladığı zaman
otuz yaşlarındaydı. Yusuf'un oğlu
olarak biliniyordu. Yusuf da Eli
oğlu, (Luka 3:23)
|
Burada
Sayın Yüksel sadece Sayın Deedat'ın daha
önce cevapladığımız iddialarını tekrarlamaktadır
(Bkz II. Bölüm, s. 102-103). İsa'nın
üvey babası Yusuf'un babası Yakup'tu. Yusuf'un
kayınpederi ise Heli'ydi. Edip
Yüksel'in iddia ettiğine göre Hristiyanlar
bu iki soy listesinin tutarsızlığını gizlemeye
çalışmaktadırlar. Böyle bir amaç söz konusu
olamaz. Karşılaştırılınca besbelli ki bu
iki liste birbirlerinden çok farklıdırlar.
Yani ikisi aynı kişinin soyu olamaz. Yukarıda
söylediğimiz gibi Matta'da İsa'nın üvey
babası olan Yusuf'un soyu verilmektedir.
Luka'da ise İsa'nın annesi Meryem'inki verilmektedir.
Ama Yahudiler arasında kadınların isimleri
soy listelerinde genellikle bulunmadığı
için Luka'da Yusuf Meryem'in yerini tutuyor.
Bunu ispatlamak için aşağıdaki noktalara
başvurabiliriz:
1.İsa'nın
doğumuyla ilgili olaylar Matta'da Yusuf'un
açısından ama Luka'da Meryem'in açısından
anlatılmaktadır. (Bkz. Matta 1-2 ve Luka
1-2). Örneğin İsa'nın bakire Meryem'den
doğacağını bildiren meleğin Yusuf'a görünmesi
Matta'da bulunurken, Meryem'e daha önceki
görünmesini Luka'da buluyoruz (Matta 1:18-25;
Luka 1:26-38). Buna göre Meryem'in soyunu
zaten Luka'da bulmayı beklerdik.
2.Luka'da,
her ne kadar Yusuf'un ismi bulunuyorsa da
yine de İsa'nın onun oğlu olmadığı vurgulanmaktadır
"Yusuf'un oğlu olarak biliniyordu"
(Luka 3:23).
3.Luka
1:32 ve 69'da Meryem'in de Davut'un soyundan
olduğu ima ediliyor.
4.Oğlu
sözcüğü sık sık değişik anlam taşıyabilir.
Örneğin: İsa için "İbrahim oğlu, Davut
oğlu" (Matta 1:1), Âdem için "Tanrı
oğlu" denilir (Luka 3:38). Ayrıca belli
ki bu listelerde birçok kuşak bilerek atlanmaktadır,
yani "oğul" sözcüğü "torun"
anlamını da taşır. Buna göre "Heli
oğlu" derken "Heli'nin damadı"
anlamında olmasına şaşmamalıyız.
5.Bu
son nokta Luka'nın asıl Grekçe metninde
de doğrulanmaktadır. Şöyle ki, listedeki
her isimden önce belirtili tanıtıcı olan
"tou" sözcüğü bulunmaktadır. Ancak
Yusuf'tan önce yoktur! Anlaşılan buradaki
ilişkide bir fark vardır.
6.Bir
başka kaynakta kanıt bulunmaktadır. Yahudilerin
"Talmud" diye bilinen yorum kitabında,
İsa'nın annesi Meryem'den söz ederken "Heli'nin
kızı olan Meryem" olarak söz etmektedir
(Bkz. Haghigha 77.4).
Sonuçta
Luka'daki listenin Meryem'in soyuna verdiği
yorumu her açıdan uygun ve mantıklıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder