20.
"Allah yorulur mu?"
Bilmedin
mi? işitmedin mi? Ebedî Allah, RAB,
dünyanın uçlarını yaratan, zayıf-lamaz
ve yorulmaz; onun anlayışının derınliğine
erilmez.(Yeşaya 40:28)
|
Ve
Allah yedinci günü mubarek kıldı,
ve onu takdis etti; çünkü Allah
yaratıp yaptığı bütün işten o günde
istirahat etti.(Tekvin 2:3)
|
Yeşaya
Tanrı'nın yorulmadığını ve zayıflamadığını
söyler ama Tekvin Tanrı'nın dünyayı yarattıktan
sonra dinlendiğini kaydeder. İnsanbiçimci
dilin (yani O'nu daha iyi anlamamıza yardım
etmek için Tanrı'yı insansal terimlerle
açıklayan dilin) kullanımı Kutsal Kitap
ayetleri boyunca görülen bir şeydir. Tanrı
görülmez, sonsuzdur ve vücudu yoktur. Buna
karşın Kutsal Kitap'ta kullanılan insanbiçimci
dil, Tanrı'nın "güçlü sağ koluyla"
etkin olduğunu söyler (Çıkış 15:16). Bunun
anlamı O'nun bir kolu olduğu mudur? Tabii
ki, kullanılan bu dil harfi harfine yorumlanmamalıdır.
Tanrı bir baba olarak resmedilir ama insansal
bir babanın bütün özelliklerini Tanrı'ya
atfetmeyiz. Tanrı hakkında yaptığımız bütün
tanımlamalarda insansal sözler ve deyişler
kullanılır, ama genelde metnin içeriğinden
bu tür bir dilin teolojik bir gerçeği anlatmaya
çalıştığı anlaşılır. İnsanbiçimci dili harfi
harfine algılamak, antik kutsal yazılarda
çok bulunan kabul edilmiş edebi tür hakkında
tamamen cahil olduğunu göstermektir. Böyle
bir sorunun ortaya çıkması bizi iki nedenden
ötürü şaşırtmıştır: Birincisi, Kuran da
Allah'ı tanımlamak için insanbiçimci dil
kullanır. Örneğin Tâh/20:5 ve Hadîd/57:4'de
Allah'ın tahtından söz edilir. Tanrı'nın
yorulması hakkındaki soru ile aynı ruhta
bizler de neden Allah'ın oturmak için bir
tahta ihtiyacı olduğunu sorabiliriz. O da
mı yorulur? Tabii ki hayır! Bu, insanbiçimci
dildir. Özet olarak, sayın Yüksel'in yaptığı
gibi insanbiçimci dili harfi harfine yorumlamak
kullanılan edebi türün anlaşılmadığını gösterir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder