1.
"Şelah kimin oğlu idi?"
Ve
Arpakşad otuz beş yıl yaşadı, ve
Şelahın babası oldu (Tekvin
11:12)
|
Eber
oğlu, Şalah oğlu, Kenan oğlu, Arfakşat
oğlu, Sam oğlu, Nuh oğlu, Lamek
oğlu, (Luka 3:35-36)
|
Bu
sorudaki söz konusu olan edebi tür "soy
tetkiki"dir. Bu soruyu yanıtlamadan
önce, soy tetkiklerinin nasıl oldukları
ve işlevleri hakkında bir şeyi anlamak önemlidir.
Ancak o zaman bu edebi türü kendi çerçevesi
içinde anlayabilir ve eleştirisel gözlemlerimizi
adilce yapabiliriz. Soy tetkiklerinin bazı
ortak özellikleri vardır:
a)
Soy tetkiksel edebiyatta sözcükler her zaman
harfi harfine sözlük anlamlarına gelmezler.
'Oğul' gibi bir sözcük '-nin soyundan gelme'
anlamına ve 'nesil' sözcüğü 'birkaç nesil'
anlamına gelebilir. Böylece soyağaçlarını
kronolojik ölçüler olarak kullanmak, onları
hiçbir zaman olmaları tasarlanmamış bir
şey olarak kullanmak demektir.
b)
Soyağacının istenilen bir kalıba uyması
ya da teolojik bir maksadı yerine getirmesi
için nesillerin ya da bireylerin soyağacında
bulunmaması ender görülen bir durum değildi.
Bununla söylenmek istenen soyağaçlarının
yazarların hayal gücüyle uydurulmuş ya da
yaratılmış oldukları değildir. Bu edebiyat
türü, antik dünya yazarları arasında o zaman
anlaşılan ve kabul edilen belirli ölçüde
bir serbestliğe uygun görülürdü. Bu eğer
o zaman bir sorun olmadıysa şimdi de bizim
için bir sorun olmaması gerektir.
c)
Bazı soyağaçları geriye, bazıları da ileriye
doğru yapılmış olabilirler. Geriye doğru
giden tür, genellikle belirli bir kişinin
soyunun diğer bir önemli kişiye kadar uzandığını,
ilk ve son kişi arasındaki aile bağını aradaki
kişileri bağlantıyı yapmaktan başka bir
nedenle belirtmeden göstermek için kullanılır.
Örneğin, I. Tarihler 6:33-43'deki soyağacı
sadece Heman'ın soyunun Levi'ye kadar uzandığını
gösterme amacıyla yazılmıştır. Ezra 7:1-5'deki
soyağacı Ezra'nın soyunun Harun'a kadar
uzandığını göstermeye çalışır. İleriye doğru
olan soyağacı türü ise sık sık bağlantısı
olan kişilerin yaşlarını ve yaptıkları hakkında
bilgiler içerir. Buna iyi bir örnek, Tekvin
5'te Âdem'den Nuh'a kadar olan nesillerin
verilişidir.
Kutsal
Kitap uzmanları, zamanın buna benzer Kutsal
Kitapsal olmayan edebiyatını inceleyerek
antik doğuda kullanılan soyağaçlarını nasıl
anlamamız gerektiği konusuna epey ışık tutmuşlardır.3
Zamanın dinsel olmayan kaynaklarından bu
örnekler, antik çağlarda insanların nasıl
yazdıklarını ve yazılarından beklentilerinin
ne olduğunu anlamamıza yarar. Eleştirilerimiz
sadece o zamanın yazı stilleri ve uygulamaları
hakkındaki bilgisizliğimizi yansıtıyorsa,
Kutsal Kitap soyağaçlarında çelişkiler bulmakta
fazla acele etmeyelim.
Şimdi
bizim sorumuz. The New Bible Dictionary
(Yeni Kutsal Kitap Sözlüğü)4 İbranice "ben"
sözcüğünün sadece oğul değil torun ya da
soyundan anlamına da geldiğini belirtmektedir.
Soyağacını yazarın anlatmaya çalıştığı ana
teolojik noktayı anlamadan harfi harfine
incelemek metnin yanlış anlaşılmasına neden
olur. "Şela kimin oğluydu?" gibi
sorular sormak, sadece soruyu soranın okumakta
olduğu edebiyat türünü anlamadığını ve her
iki bölümde de söylenmek istenen şeyi anlamadığını
gösterir. Tekvin 11 ulusların oluşumunu
gösteren genel bir liste içerir. Luka 3'te
yazar sadece İsa'nın 'Tanrı'nın Oğlu' olduğunu
göstermek için geldiği soyu göstermeye çalışmaktadır
(3:38).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder